Příběh prodeje domu v Bukovici (okres Náchod)
Prodej domu v Bukovici byl nezapomenutelnou zkušeností. Rozhodně patřil k jedním z těch těžších prodejů, ačkoliv pravda je taková, že těch lehkých zas tak moc není, byť by se mohlo na první pohled zdát, že každý prodej probíhá zcela stejně. Realita je samozřejmě úplně jiná. Ať už z důvodu typu nemovitosti, lokality a místních poměrů, tak i právnického a technického stavu nemovitostí.
Dům v Bukovici je staršího data, tj. bavíme se o době starší než první republiky. Přiznám se, že zrovna první republikou jsem se nechal trochu unést, když jsem ve videu dům nazval prvorepublikovou vilou, ale jak se říká, i mistr tesař se někdy utne. Nakonec na tom ale prodej nestál a jako bonus se zrovna tahle éra naší země stala tématem hovoru mezi mnou a jedním komentujícím na Facebooku, který narazil na mou reklamu týkající se prodávaného domu a který naštěstí patřil k těm, se kterými se na této sociální síti dala vést fajn pozitivní debata. Což byla příjemná změna, protože v případě promovaných nemovitostí právě v tomto prostředí tomu většinou bývá právě naopak.
I když ale dům v průběhu mnoha let prošel řadou renovací, bylo nutné přiznat si i jeho nevýhody. Mezi nimi např. jeho umístění u hlavní a poměrně frekventované silnice. Jedním z jeho dalších nedostatků však byl i fakt vlhkého sklepa vzhledem k tomu, že dům nebyl řádně odizolován. A abychom měli prodej ještě o něco těžší, tak jsme ho rozjeli v době konstantního zvyšování úrokových sazeb u hypoték a spolu s tím se stále větším úpadkem počtu potenciálních kupujících, kteří by dům financovali právě hypotékou. Svou roli ale sehrálo i to, že dům je poměrně veliký, tj. náročnější na vytápění, přičemž tento typ nemovitosti vedle bytů na sídlištích se staly nejpostiženější skupinou nabízených nemovitostí k prodeji v posledních měsících.
Přípravu jsme samozřejmě nepodcenili. S týmem jsme si tak udělali cca dvouhodinový výlet z Prahy, aby home stagerka Denisa Šťástková díky svým schopnostem zdůraznila co největší potenciál domu, zatímco kameraman a fotograf v jedné osobě Jordan Dimov celou její práci zdokumentoval. Spolu s nimi se ještě angažoval Tomáš Babiák, který se postaral o zpracování půdorysů a 3D virtuální prohlídky. Když bylo všechno nachystáno, prodej dostal zelenou. Kupujících se ale neobjevovalo mnoho, i když se vedle inzerování na realitních serverech maximálně snažil i marketingový specialista David Stašek, který mi promuje prodávané nemovitosti za účelem zvýšení povědomí o tom, že se prodává konkrétní nemovitost v dané lokalitě. Sociální sítě není radno podceňovat, protože i přes veliké počty tzv. „hejtrů“ mají obrovský dosah, a pokud se člověk oprostí od zbytečných komentářů lidí, kteří očividně nemají nic lepšího na práci, pravdou zůstává, že jedna reklamní kampaň může zasáhnout desítky tisíc potenciálních zájemců.
Co se prohlídek týče, tak jsme se dopracovali k závěru, že pokud přijedou lidi z Prahy, tak vůbec nebudou rozporovat cenu, ale problém bude vzdálenost od rodin a přátel. A naopak co se týče místních, tak ti nebudou ochotni cenu akceptovat. Některé prohlídky byly příjemné, některé byly naopak až příliš zvláštní. Jedna zájemkyně nás svým chováním donutila tak moc zapřemýšlet, až jsme nechali zpracovat technickou zprávu, kde byl kompletně rozepsán technický stav nemovitosti pro případ, že kdyby nakonec přeci jen vyslovila zájem o rezervaci, aby majitele nezkoušela v pozdějších letech tahat po soudech skrz možné tzv. „skryté vady“. Zpráva se nám nakonec ale vyplatila, protože do té doby jsem všechny zájemce na technický stav nemovitosti upozorňoval, kdežto od jejího obdržení jsem ji přeposílal všem před prohlídkou s tím, aby reálně věděli, do čeho by eventuálně šli.
Čas ale plynul a spolu s tím bylo ochlazení trhu čím dál citelnější. Nejhorší období nastalo na podzim (2022), kdy se prodeje snad úplně zastavily. Nebyl to jen můj případ. Velká většina kolegů (ať už ze sítě REMAX nebo z jiných kanceláří) zažívala to samé. A my jsme tak museli přistoupit k cenovému ústupku, protože v situaci, kdy nepomáhala konstantní placená reklama na soc. sítích, pravidelné topování na realitních serverech a ani reklamní poutač, jsme horko těžko mohli jít proti proudu a bojovat s trhem, který zažíval plynulou sestupnou tendenci (bavíme se o desítkách procent co do slev oproti tomu, kde se ceny nemovitostí nacházely na přelomu let 2021 a 2022, tj. na realitním vrcholu).
Nevzdali jsme to. A nakonec jsme dobře udělali. Po několikaměsíčním prodeji se totiž ozval zájemce, který se s partnerkou přijel na dům podívat až z Plzeňska, odkud se zamýšleli přestěhovat. Prohlídku jsme si domluvili na neděli. Jestli to je náhoda nebo ne, to netuším, ale ještě jsem s ním během telefonického hovoru vtipkoval, že jsem v drtivé většině případů prodeje zrealizoval díky nedělní prohlídce. Po jejím uskutečnění mi kupující do pár dní volal, potvrdil svůj zájem a ještě se neopomněl připomenout, že jsem dostál toho, že v neděli prodám.
Pak už to šlo poměrně hladce. Po podepsání rezervace následoval podpis kupní smlouvy a jedno z nejrychlejších předání, jaké jsem zažil, protože kupující vše naplánovali tak, aby se z Plzně rovnou přestěhovali do Bukovice. Po předání jsme si s prodávajícími dali opravdu skvělý pozdní oběd, na závěr jsme si začali tykat, a aby toho nebylo málo, tak jsme rozjeli další realitní dobrodružství, protože po prodeji domu následoval nákup nového domova, se kterým prodávající také potřeboval pomoct.
Jak se říká, konec dobrý, všechno dobré. Jak ale tento příběh ukazuje, jakoukoliv realitní transakci opravdu nesmíte podcenit. A i když se všechno zdá být dobře uchopeno, i tak se mohou poměry tak dramaticky změnit, že s nimi nelze bojovat, ale je třeba se jim přizpůsobit, i když to není vždycky to, co bychom si přáli. Proto pokud se chystáte prodávat i svou nemovitost, rozhodně se do ničeho nepouštějte bezhlavě. Zavolejme si, potkejme se, všechno důkladně zkonzultujme, a pokud si plácneme, tak se postarám o to, abyste se Vy sami museli starat co nejméně!
Kam dál?
Chcete si nechat nezávazně nacenit i Vaši nemovitost?
Ozvěte se mi, rád se Vám budu věnovat.